Istorijat
kao granica između srpskih i grčkih zemalja. Zemlje iza Šare su se zvale grčke i onda kada su
bile deo srpske srednjovekovne države, jer su prethodno bile pod vlašću Vizantije.
Prvih godina posle Prvog svetskog rata bili su aktivni kačaci, a situacija se zatim smirila i ovamo
su dolazili turisti.
U planinskoj oblasti Šare, na nadmorskoj visini oko 1000 metara, u izolovanim rečnim uvalama
sa povoljnom klomom i specifičnim antropogeno-kulturološkim odlikama formirale su se
odnosno mahalama sa spletom uskih, vijugavih ulica. Mahala po pravilu nosi naziv
starosedelačke porodice koja se tu prva naselila i to najvećim delom za vreme ili nakon
Kosovskog boja 1389. godine. U prostornom razmeštaju naselja centralno mesto zauzima trg sa
uobičajenim sadržajem na raskršću glavnih komunikacija kao što su crkva, škola, mesna
zajednica, otkupna stanica, ambulanta, prodavnica i kafana, u funkciji zborišta. Iako stariji
objekti narodne arhitekture, jednodelne čatmare, nisu sačuvani na primerima postojećih kuća
moguće je pratiti njihovu genezu i uticaje sa strane.
Celokupno područje karakteriše
srednjovekovna jednodelna prizemljuša koja se vremenom pregrađuje, širi i razvija u trodelnu
"kosovsku" kuću sa završenom spratnom konstrukcijom, često i elementima gradcke arhitekture
posebno pod snažnim uticajem Prizrena. Zaseoke čine zbijena domaćinstva čija su dvorišta
ograđena kamenim zidom sa velikim dvokrilnim vratnicama nadkrivenim dvovodnim krovom.
glavnom kućom za stanovanje i plevnjom, štalom, košarom, i drugim pomoćnim objektima,
često sa odsustvom podele na stambeni i ekonomski deo. Nevelika dvorišta sa spontanim
razmeštajem zbijenih objekata, ograde od lomljenog kamena i krivudava mreža ulica pružaju
slikovit živopisan izgled naselju. Odlike prostornog razmeštaja naselja, privređivanje i način
života zajednički su i tipični za sveukupnu Šarplaninsku oblast. Župska sela su svoj
karakterističan izgled i način života, i pored neminovnog osavremenjavanja, sačuvala kao
autentično viševekovno nasleđe.
U župama je sačuvano više izvornih oblika kuće, od kojih najstarije datiraju s kraja 18.veka. U
višim planinskim predelima preovlađuje korišćenje kamena, dok je u nižim prisutno drvo i ćerpič,
odnosno bondručni sistem gradnje. Ovaj način zidanja podrazumeva (nad kamenim podrumom)
podizanje zidne konstrukcije od drvenih greda čije se praznine ispunjavaju ćerpičem, odnosno ciglama od blata i slame. Prepokrivanje kuće prvobitno je izvođeno kamenim pločama- škriljcima, kasnije ćeramidom, a u novije vreme crepom. Spoljašne strane kuće premazuju se blatnim malterom, a unutrašnje krečom. Konačno oslobođenje ovih krajeva od Turaka početkom
10. veka, za župljane je predstavljalo period naglog prosperiteta i odlazak u pečalbu, međukojima su vrsni neimari "poneli" sa sobom autentičan način gradnje. S povratkom u maticu
graditelji donose uticaje sa strane koji se odražavaju na izgled i oblik jednog dela narodne arhitekture u župama. Nagli ekonomski procvat i strani uzori uslovili su u najvećoj meri
zastupljenost spratnih kuća koje su u celosti građene kamenom, čiji je vezivni materijal krečni malter. Ovi noviji objekti, po načini gradnje i umešnošću slaganja kamena predstavljaju
svojevrsna zanatsko-umetnička dela. Području seoskog imanja pripadaju i stočarska sezonska staništa na visokoplaninskim pašnjacima gde se odvija letnja ispaša, što je do pre nekoliko
decenija iznosilo znatnu povrsinu. Stočarski stanovi i plevne-pojate "u planini" često su podizane sa većom pažnjom i znatnijim dimenzijama od onih u selu. Za ovakav odnos prema
domaćinstvima, pored dugog perioda boravka na pašnjacima, od presudnog uticaja je izuzetan značaj koji stočarstvo ima za stanovništvo župa.
Kulturni spomenici
Kulturno nasleđe Šar-planine, kao deo prizrenske oblasti najdragoceniji je materijalni i duhovni
dokaz procvata srpske države u 8. i 9. veku i obnovljenih pravoslavno-tradicionalnih običaja u
16. veku, nakon obnove Pećke Patrijaršije (1557. godine). Najveća i najznačajnija sakralna
celina ove oblasti, kompleks Svetih Arhanđela predstavlja zapadnu "ulaznu kapiju" u nacionalni
park "Šar-planina". Car Stefan Dušan je podigao svoju zadužbinu tri kilometara od Prizrena, u
klisuri Bistrice na strateški izuzetno značajnom mestu. Na zaravnjenom platou pored reke, u
periodu od 1343. do 1352. godine, izgrađen je manastir iznad koga je na najvišoj koti podignuto
odbrambeno utvrđenje Višegrad koje se nekada zvalo Prizrenac ili Gornji Grad. Kada su Turci
osvojili Prizren 1455. godine, zauzeli su manastir kome je nanešena ne nadoknadiva šteta. Na
izvršiti samu rekonstrukciju objekta, dok je veličanstvena monumentalnost kompleksa izgubljena
zauvek. Centralno mesto u porti pripada glavnoj, najvećoj crkvi Sv.Arhanđela Mihaila i Gavrila,
trobrodnoj bazilici upisanog krsta sa dvanaestostranom kupolom koju su držala četiri masivna
stuba.
plastikom. Prostor carske grobnice arhitektonski je posebno bio naglašen. Na južnoj strani
glavne crkve, pored biblioteke i bolnice podignuta je znatno manja crkva kapela Sv. Nikole,
zidana i oslikana na isti način kao i glavni hram. Takođe, među objektima se izdvaja, na
zapadnoj strani od glavne crkve, monumentalna manastirska trpezarija građena u stilu slobodnog krsta.
Sa unutrašnje strane visokog kamenog bedema iznad reke, koji opasuje
manastirsku portu, izgrađeni su brojni konaci i manastirske ćelije. Iako je protomajstor ove
izuzetne celine nepoznat, arhitektura sačuvanih delova zdanja, način obrade kamene plastike i
upotreba skupocenog materijala govore o visokoj umetnosti nastaloj na sredokraći uticaja
evropskog istoka i zapada, u završnoj fazi raške škole i prvim nagoveštajima novih stremljenja
koja će se stilski formirati u moravsku školu.
mnoga sačinjavala manastirsko vlastelinstvo. Sa padom srpske države i završetkom vladavine
loze Nemanjića u drugoj polovini 15. veka bitno se menjaju društveni i ekonomski odnosi što se
direktno odrazilo i na razvoj kulturnih tokova. Osnivači i ktitori nisu više vladari i vlastela bliska
okruženju kao grobljanske crkve smeštene u neposrednoj blizini urbanog tkiva, saborne crkve u
centru naselja i crkve koje neposredno tangiraju glavnu saobraćajnicu. Za poslednju grupu
karakteristično je, kao u Sirinićkoj župi (Sv. Jovan kod Štrpca, Sv. Dimitrije kod Bitinje, Sv. 40
mučenika kod Drajkovca i Sv Petar kod Broda), da su crkve osmišljeno građene kraj puta na
ujednačenoj razdaljini, što govori o njihovoj višenamenskoj funkciji.











Нема коментара:
Постави коментар